Walk - door Marc

10 februari 2013 - Dong Hua Sao National Bio-Diversity Conservation Area, Laos

Het was een topdag!

Wat een topdag! Dat heb je af en toe. Je hebt vaak mooie dagen, soms heb je een rotdag. Net het gewone leven. Af en toe zit er een topdag tussen. Zoals vandaag.

We zijn sinds een week of zo in Laos, ik weet het niet precies. Cambodja was een feest. Lieve en leuke mensen. Na Australië en Nieuw Zeeland begon het 'echte' reizen. Cambodja was inderdaad anders, armer, viezer vaak, maar het reizen gaat er eenvoudig. De huisjes en hotelletjes zijn mooi, de bussen rijden op tijd en tonen bovendien vechtfilms. Het eten is er goed.

Dat is waar ook, ik heb nog niets over het eten geschreven. Daar is ook wel een reden voor. Ik zei het al, het eten is goed, maar ik sla er niet van achterover. Je kunt in Nederland vaak heerlijk Aziatisch eten. En net zoals eten in Italië vroeger ook indrukwekkender was, geldt dat voor Azië misschien niet minder. Een paar gerechten: de amok bij Rendang, de fried rice met aubergine van Kheang, de noodles bij Bolaven café.

Was dat het? Ik weet het niet, het zijn gerechten die nu boven komen drijven.

Maar ik had het over een topdag. We zijn op het Bolaven plateau, het is er wat minder heet, tot vreugde van Madeleine. Vandaag hebben we een walk gedaan door de jungle naar twee watervallen, Tat Fan en Tat Nyuang.

Wij laten het woord 'walk' vallen, de kinderen 'ah, neeee'. Vette pech voor de drie kabouters.

Ik weet nog een mooi gerecht! De kipspiezen van The Hashi. Japans weliswaar, maar heerlijk.

Sorry, de walk. We liepen door koffieplantages, door dorpjes met etnische minderheden, en dus door dichte jungle. Jungle is niet in beeld te vangen, watervallen ook niet. Geloof me, ze waren prachtig. De een had een indrukwekkende hoogte van 120 meter, de ander een Eftelingachtige schoonheid, nep bijna.

Het laatste stuk was heftig. Steil naar beneden met lianen als houvast. Floor wist me te vertellen dat lianen met een doorsnede van 2 cm een auto kunnen houden. Geen idee waar ze die wijsheid vandaan heeft. Hoe dan ook geruststellend. Fien werd omhoog en omlaag geholpen door de gids en door Madeleine. We scheerden langs de waterval die omlaag denderde en liepen over een rif. We zwommen bij de laatste waterval. Koen, Floor en Fien vonden het fantastisch. Dit zijn de dagen waarvoor je het doet.

Ik waarschuw jullie vast: we komen terug als evangelisten. Iedereen moet dit doen!

Sla je door de eerste avond heen, daarna worden we weer leuk.

1. Gisela en Jo:
    10 februari 2013
    Weer een mooi verslag Marc, thank you.
  2. Oma Ria en opa Jacques:
  4. Ibo:
    20 februari 2013
    hoi koen

jo kan je goed surfen?
    en gaat het goed met je?
    met mij gaat alles goed
    en ik heb al die foto's ge keken
    wat was fien makekelek te finden
    en ge feelisietert met je 10 fierjaardag

groetjes ibo