En wat vond ik er eigenlijk van... - door Madeleine

19 april 2013 - Kathmandu, Nepal

Familiefoto voor de Annapurna South

Verhalen schrijven kan Marc erg goed. Zo goed dat ik me er niet meer aan gewaagd heb deze reis. Maar nu ik de laatste weken regelmatig met tranen in mijn ogen denk aan teruggaan, toch een poging...

Wat was het fantastisch!

In de voorbereidingen op de reis had ik het briljante idee om een irritatielijstje op te stellen: als je vooraf al besproken hebt waar je je aan gaat ergeren als je 7 maanden op elkaars lip leeft, kan het alleen maar meevallen.

En dat deed het.

Nooit had ik behoefte aan behang, of alleen zijn. Heerlijk om altijd de kinderen en Marc om me heen te hebben. En nog heerlijker dat dat in 7 hele mooie en (bijna altijd) warme landen plaatsvond.

Lesgeven aan de kinderen vond ik super om te doen. Het gaf onze dagen structuur, bracht een gevoel van 'ik doe nog wat nuttigs', en nu weet ik wat de kinderen al wel en nog niet kunnen, wat voor een werkjes ze leuk vinden en waarvan ze verdrietig worden of gefrustreerd raken.

De mooiste dagen waren de walkjes, lange tochten door de bergen van Nieuw Zeeland, Laos en Nepal. En aankomen op een mooie nieuwe bestemming.  De stomste dagen waren de dagen waarop we helemaal niets te doen hadden, meestal de laatste dag voor vertrek naar een nieuwe plek.

Trots ben ik als ik alle 3 de kinderen Engels hoor praten met iedereen. Als Koen zelf even iets gaat kopen (en keiharde onderhandelingen voert). Of als hij Fien het zwembad uitstuurt omdat ze vast nog niet alleen mag zwemmen. Als Floor de tafels uit haar hoofd kent. Of als ze met een enorm rood hoofd geen enkele keer zeurt over de lange fiets- of wandeltocht. Als Fien haar grote zus troost als die verdrietig is. Of als ze met de kaart in de hand ons rondleidt. Als Marc een nieuwe baan krijgt tijdens 7 maanden afwezigheid. Als de kinderen plannen maken om later met hun eigen kinderen op reis te gaan.

En opgelucht ben ik als we op 21 april met 3 kinderen gezond, gelukkig, hechter en verdrietig landen op Schiphol.

We hebben het gedaan!

1. Sally:
    Lieve Madeleine,

wat een mooi verhaal. Je hebt niet veel verhalen geschreven maar dit is wel een verhaal wat blijft hangen. Je hebt veel redenen om trots te zijn. Je hebt je droom waar gemaakt, en een geweldige reis gemaakt met je prachtige gezin. Dat neemt niemand je ooit meer af.
    Ik denk dat veel mensen blij zijn als jullie zondag heelhuids op schiphol landen.
    Geniet van de laatste paar reisdagen en geniet daarna nog jaren van de mooie foto's en herinneringen.

Lieve groet,
    Sally
  2. Isabelle:
    Madeleine & co,
    Wat waren jullie een mooie, leuke, toffe bron van inspiratie! Jullie kennen ons niet, maar wij vertrekken in september voor 10 maanden met onze kids, en jullie verhalen werden hier uitgeprint om te lezen en voor te lezen!
    Jullie hebben het toch maar lekker al gehad! Dat neemt niemand jullie nog af!!!
    Veel succes met de heraanpassing, het gaat jullie goed!
    Isabelle
  3. Gisela en Jo:
    Dag Madeleine, Marc, Koen,Floor en Fien,
    Dank voor jouw prachtig "afscheids" verhaal. We hebben genoten van alle verhalen. Deed mij weleens denken aan mijn-ons leven op Cyprus, 6 jaar in totaal! Rest ons nog om jullie een goede terug reis te wensen.
    Thank you all! Gisela en JoX
  4. Oma Ria en opa Jacques:
    Madeleine,
    Mooier had je het niet kunnen samenvatten.
    X X
  5. Henriette:
    Hoi Madeleine,

Ik sluit me bij mijn voorgangers aan...mooi ...ik heb ook genoten...van jullie als gezin...reizigers...lieve mensen..alles ...goede terugreis...zal de verhalen en foto's missen.hoop jullie snel te zien en spreken...dikke knuf voor allemaal xxxxxx
  6. Monique:
    Lieve Madde,
    Mooi verhaal, alle reden om gelukkig en trots te zijn, ook op jezelf :-) Super stoer!
    Minder spannend, maar wel leuk; binnenkort weer lekker wijn drinken in Utrecht, zin in! Tot snel weer, goeie reis! xM
  7. Hetty en Ton:
    19 april 2013
    Leuk! Goede reis naar huis!
  8. Mariska:
    Hi Madeleine,
    Je schrijft vanuit je hart... mooier kan niet.

Wat hebben we genoten van jullie verhalen en foto's. Wat 'n inspiratie heb ik opgedaan...

Ik huil al als ik na drie weken Frankrijk weer naar huis moet... Ik kan me niet voorstellen hoe jij/jullie moeten voelen. En die hechtheid, zo'n groot goed...

Wel erg fijn om straks het raam uit te kijken en jullie vrolijke gezichten weer te zien. Een goede en veilige terugreis gewenst! X :-)
  9. Oma Gerry en opa Gijs:
    20 april 2013
    Hallo lieve Madeleine,

Wat fijn om op de valreep ook jouw gevoelens te mogen lezen.
    En wat heerlijk dat jullie allemaal zo hebben genoten van elkaar, van al die schoonheid in andere culturen en van het lekkere, warme weer. Wij hebben weer veel genoten van jullie stralende gezichten en de mooie verhalen. We zien er erg naar uit om jullie morgen weer een knuffel te kunnen geven.
    Sterkte deze laatste, lastige dag die waarschijnlijk in het teken van inpakken staat. Goede reis en tot morgen.
    Papa en Gerry
  10. René:
    20 april 2013
    Tjonge ik ga de reisverhalen wel missen, we hebben er van genoten en vooral de verhalen van de kids waren fantastisch, petje af voor jullie, wat zullen de klasgenootjes met open mondjes verbazend staan te luisteren naar alle prachtige verhalen van de avonturen die jullie hebben meegemaakt. TOP