Typisch 2 - door Marc

15 maart 2013 - Ella, Sri Lanka

Koen is de grote gekkovanger. Als een luipaard besluipt hij zijn prooien. Soms komt ie met alleen een staartje aanzetten, soms met een hele gekko. In Australië en aan de kust van Cambodja waren zandkrabbetjes zijn prooi.

Het resultaat in Vientiane en Vienvang. Fien: een zilveren armbandje, een zilveren kettinkje (zilver zoals mijn nieuwe Havaianas van 2 Euro echte Havaianas zijn), een waterdicht tasje voor om je nek en een tasje met speelgoed om de eerder gekochte babypop eten te geven ('ik ben helemaal losgekocht').
Koen: een buffelschedeltje om aan je broek te hangen, een Laosbandje, een iPhonehoesje (helaas terug moeten brengen), een clip om de buffelschedel aan zijn broek te haken, een Giorgio Armani portemonnee, een verrekijker, een angry birds stuiterding en ook een waterdicht tasje.
Floor: niets.

Fien is heel beleefd. Omdat het niet altijd even makkelijk is om tussen haar oudere broer en zus te komen, horen we vaak: 'mag ik even wat zeggen?'

Als Fien op haar donder krijgt en kwaad wordt, schreeuwt ze: 'ik wil het uitleggen!!' Haar handen roepen hetzelfde. Het is vooral een uiting van haar frustatie en in sommige gevallen een (mislukte) afleidingsmanoeuvre.

Als Koen klaar is met eten en iets wil vertellen dan loopt hij constant rond de tafel. Is het al niet gemakkelijk om continue geconcentreerd te blijven bij zijn uitweidingen, als hij rond de tafel banjert is dat helemaal lastig.

Koen is niet meer bang om te vliegen. Zijn twee dagen non-stop praten over de vlucht naar Sri Lanka zal vooral interesse zijn.

Floor doet heel vaak staartjes in het haar. In 99% van de gevallen blijven ze 17 seconden zitten.

Fien 'hoeft nog maar twee landen'. Dan kan ze eindelijk naar huis om bijna jarig te zijn.

Als de kinderen iets stouts doen, roepen ze, als monkey uit Kung Fu Panda: 'solly Po!'

Iets soortgelijks: als Madeleine en ik het niet met elkaar eens zijn, en dat laten blijken, horen we vaak vanaf de achterbank: 'ik denk het niet Job!', naar een grappige opmerking in de Tweede Kamer van Geert Wilders aan het adres van Job Cohen (http://m.youtube.com/#/watch?v=IAlngnPhzLQ&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DIAlngnPhzLQ).

Fien is de bron van een aantal Engelse standaardfamilieuitdrukkingen. 'Many people, five, six!' en 'looks good, go to bed!' Niemand heeft enig idee wat het betekent en in welke context het gebruikt moet worden, maar het wordt te pas en te onpas gebruikt. Many people, five, six!

1. Michael:
    Hi Marc,
    Prachtig wat er allemaal uit die kids komt :-)
    Ik heb je onlangs een mail gestuurd omdat iemand een prive-gids voor jullie had in Nepal. Ik weet niet of je je mail leest, dus laat me ff weten of je langs die weg bereikbaar bent.
  2. Oma Ria en opa Jacques:
    15 maart 2013
    Als wij het niet eens waren kwam altijd de vraag van de achterbank, hebben jullie nu ruzie? Dikke kus!
  3. Roos:
    15 maart 2013
    Wat een lieve kindjes! of mag je geen verkleinwoorden meer gebruiken boven de acht?
  4. Gisela en Jo:
    16 maart 2013
    Weer genoten van jullie verhalen, thank you!