De Kuang Si waterval - door Floor

4 maart 2013 - Luang Prabang, Laos

Floor houdt haar spreekbeurt over de Kuang Si waterval

Een paar dagen geleden hebben we de Kuang Si waterval bij Luang Prabang bezocht. Floor heeft hier een spreekbeurt over gehouden. De spreekbeurt staat hieronder en is voor iedereen die dat leuk vindt ook in twee delen te bekijken op:

Mijn spreekbeurt gaat over deze waterval hij heet de Kuang Si waterval en ik wil hier een spreekbeurt over houden omdat ik deze waterval gevonden op internet. Ik was een presentatie aan het maken om op school te vertellen en toen ik aan het kijken was voor een waterval in Laos zag ik deze en toen wou ik er naar toe en toen gingen we hier heen. Ik wou hier heen omdat het er super mooi uit zag.

Luang Prabang waterval Kuang Si

De Kuang Si waterval is een van de grootste bekende watervallen in Laos. De waterval bestaat uit tufsteen. Tufsteen is gemaakt van as van een vulkaan en is een zachte steen. De Kuang si waterval is een van de grootse tufsteenwatervalen van Zuid-Oost Azië. De waterval heeft verschillende lagen. In regenseizoen 2001 was er een groten water bak aan het einde van de waterval en daar waren Hoge tufsteenmuren en die zijn nu in gestort. De waterval begint bovenaan op een berg en daar liggen grote plassen water en dat stroom zo naar beneden. De grootste val die de waterval maakt is 60m lang. Er zijn ook een paar poolen die heilig zijn en er staan bortjes met no swimming. Het is heilig voor de mensen die hier in de buurt wonen. Er zijn ook heilige vissen hier en ik weet niet waarom de vissen en de poolen heilig zijn want dat kon ik niet vinden.

De beren

Er zijn ook zwarte Aziatische beren hier. Die zijn gered van dierensmokelaars. Dat zijn mensen die dieren vangen en dan doden en dan verkopen ze het vlees huid botten. Soms worden de poten van de beren in soep gegooid of in drinken. Ze denken dat als ze dat drinken of eten dat ze dan de krachten van de beer krijgen.

De zwarte beer weegt ongeveer het mannetje 100 tot 200 kilo en het vroutje 50 tot 152 kilo. Ze zijn ongeveer 150 tot 200 cm lang en 80 tot 100 cm hoog. Als ze gevangen zijn worden ze ongeveer 30 jaar en als ze in het wild leven worden ze 25 jaar oud. De beer word soms wel de kraagbeer genoemd omdat hij alemaal wilde haren in zijn nek heeft. Hij heeft een lichte v of y om zijn keel. Hij heeft een ronde kop met oren en die staan ver uit zijn kop hij kan zijn oren ook bewegen. De kraagbeer eet: de wortel van een plant eikels granen vruchten bessen wortels noten maar ook zoogdieren zoals schaap of geit word wel gegeten. De beer is kwetsbaar dus niet bedreigd maar wel bijna. De kraagbeer zit bijna de hele dag in bomen voor bescherming tegen de mensen en roofdieren. En hier zijn de foto's van de beren en papa en ik willen naar dat centrum bij deze waterval. Einde van mijn spreekbeurt :)

1. Oma Marianne:
    4 maart 2013
    Hi Floortje, Mooie waterval en een goed verhaal van jou; ook over de kraagbeer (heb ik nog nooit van gehoord) was goed verteld. De foto's zijn zoals altijd weer heel mooi, goede fotograaf ! liefs, oma
  2. Oma Gerry en opa Gijs:
    5 maart 2013
    Nou Floor: ik vind dat je een heel goede spreekbeurt hebt gehouden. Opa kon dat vroeger niet zo goed toen hij zo jong was als jij. je hebt zelfs geld uit je eigen portemonnee voor de kraagberen gegeven; dat vind ik erg lief van jou.
    Is verder alles goed in Shri Lanka ? Vertel volgende keer maar hoe het daar is.

Kusjes van Opa Gijs, Oma Gerry en de hondjes.
  3. Oma Ria en opa Jacques:
    7 maart 2013
    Wat een mooie spreekbeurt Floor. Als we thuis zijn gaan we de filmpjes kijken dikke kus!
  4. Nancy:
    hallo allemaal;
    loekie wil graag aan jullie vertellen nav t zien van de fotos van laos: "ik kan zonder zijwieltjes fietsen, en ik wil dat jullie weer veilig thuis komen. ik vond de grote golf (waterval) suuper mooi. ik vond de diamant in de grot heeel mooi en ik wouw hem graag hebben.
    loekie hartje. ik wil met jullie naar de efteling
  5. Nancy:
    9 maart 2013
    van guusje. ik vont jullie kaart heel mooi. ik heb me a dieploma. ik heb 2 tanden uit mijn mond. ik heb getromelt op school. ik vond t snorkelen heel leuk. t slingeren boven t water was heeel heel leuk. wat een leuk en klein schooltje, gaan jullie daar naar school. t is altijd warm bij jullie. was t een spin met vleugels,vraagt loekie, of een hele dikke tor, vraagt guusje.
    kusje , hartje voor jullie, guusje
  6. Nancy:
    Beste allemaal
    wat een fijne foto´s om te bekijken en jullie plekjes en avonturen mee te kunnen beleven.
    t gaat jullie erg goed zie ik. wat een geweldige tijd en ervaring voor jullie!
    zalig om zo in laos in de bossen overal in t water te kunnen springen , zo lijkt t, en te fietsen en wandelen naar dorpen en tussen de mensen te zijn, en zo hun cultuur te ervaren. koen floor en fien ´t is leuk dat jullie opstellen maken tijdens de reis .
    veel groeten van peter en nancy en veel geluk tijdens jullie reis
  7. Roos:
    15 maart 2013
    Hoi Floor,

Sophia vond je spreekbeurt heel erg leuk. Zij weet nu een heleboel meer over beren en dat een kraagbeer dus voor de veiligheid in de boom woont. Dankjewel!
    Sophia zit bij Fien in de groep, bij juf Joanne en Wendelmoet.
    Groetjes van haar.