Offer - door Marc

16 april 2013 - Bhaktapur, Nepal

De keel is doorgesneden

Rondom een tempeltje staan allemaal mensen. Nieuwsgierig lopen we er naartoe. Een hindoepriester is in de weer met offergaven. Achter hem staat een man met een geit. Gaat er gebeuren wat ik denk dat er gaat gebeuren?

De priester maakt plaats. Ja hoor. De geit gaat tussen de benen en krijgt een mes op zijn keel. Ik verwacht een soepele haal, maar de man 'zaagt' met kracht het mes heen en weer. Floor schreeuwt in mijn oor: 'papa, ik wil dit niet zien!' Ze wendt haar hoofd af. De keel wordt diep doorgesneden. De geit maakt een laag, paniekerig geluid. Een tweede keer snijden is nodig, dan spuit het bloed eruit, op omstanders, op mijn voet. De man richt de bloedstraal op het tempeltje.

Heftig. Maar ook bijzonder. De hele dag is bijzonder: in Bhaktapur viert men Bisket Jatra, een festival rondom het Nepalese nieuwjaar, er is een soort processie, ik zie iemand op straat een dode geit (dezelfde?) met een brander de huid zwart blakeren, en Koen en ik zien een man met een gevilde koeienkop achterop zijn fiets.

Daar blijft het niet bij. Als Madeleine en ik even zonder kinderen door Bhaktapur lopen, zien we een groepje mensen bij elkaar staan. Interessant! Misschien weer een offergave? We lopen de steeg in, kijken over de mensen heen. Op een muurtje ligt een dode man. Zijn vrouw en dochter huilen hartverscheurend. Opgelaten lopen we door. De steeg loopt dood waardoor we gedwongen worden terug te lopen. Bedremmeld wachten we op een afstandje tot de man op een brancard wordt gelegd en een ambulance wordt ingedragen. Zijn vrouw loopt ons hard huilend voorbij. We lopen beduusd verder.

Wat een dag. Deze zullen we niet snel vergeten.

1. Gisela en Jo:
    16 april 2013
    Heftig!
  2. Oma Marianne:
    16 april 2013
    Jeetje, zelfs zonder het te zien voel ik me naar, (ik lijk op Floortje of Floortje lijkt op mij ?). Doe nog maar een paar dagen iets leuks.....