Ganesh en Shiva - door Floor en Koen

17 april 2013 - Anuradhapura, Sri Lanka

Ganesh

Koen en Floor hebben twee minispreekbeurten gehouden over de hindoeïstische goden Vishnu en Ganesh.

Ganesh - door Floor
Ganesh de olifant god is een kind van Shiva. Ganesh is een van de meest populaire hindoe goden. Je kunt merken dat Ganesh het kind van Shiva is. Kijk maar afbeeldingen [niet bijgevoegd]. Ganesh is ook de zoon van Parvati.

Hindoes bidden voor Ganesh voor ze gaan reizen of verhuizen of wat wij hebben gezien [live aanvulling van Floor: 'toen we onderweg waren naar Pinnawala stopte de chauffeur bij een klein tempeltje om 20 rupee te geven aan Ganesh.'] Ganesh zit op een muis of een rat. Hij word meestal met een dikke blote buik en een rood-oranje huid en een rat aan zijn voeten en een olifantenkop afgebeeld en die rat of muis is zijn vervoermiddel.

Shiva - door Koen
Shiva had drie vrouwen, Parvati of Goarii, Kalii en Gaunga. Shiva is de vernietiger van het kwaad in het heelal. Hij draagt een trisul-drietand bij zich als symbool van de vernietiging. Hij heeft op zijn voorhoofd een derde oog, deze staat voor de kennis. Shiva heeft een grote stier waar hij op rijdt. De stier heet Nandi. Net als Shiva vecht Parvati ook tegen het kwaad. Shiva heeft ook een zoon zijn naam is Ganesh. Hij staat bekend om zijn olifantenhoofd.

Shiva's lichaam heeft ook vrouwelijke kenmerken, zoals een zachte ronde buik en geen baard. Soms word hij ook afgebeeld als half man en half vrouw. De Shiva lingam steen [we hebben veel lingams gezien, daarom geeft Koen geen toelichting] vindt men in de rivier Narmada die rivier gaat door India. Volgens oude verhalen kwam de steen van een ingeslagen meteoriet miljoenen jaren terug. Het is een heilige steen voor hindoes en boedhisten. Jammer genoeg gaat de gering een dam bouwen voor electricitijd waardoor het water 30 tot 40 cm omhoog gaat. En dan zullen ze de steen niet meer kunnen vinden. Ik vind dit dom van de regering.
Einde

1. Oma Ria en opa Jacques:
    17 april 2013
    Wat een goed verslag! Leuk om te lezen hoe het zit met de goden.
    Dikke kus!
  2. Oma Marianne:
    17 april 2013
    Goede mini-spreekbeurten ! In het Hindu geloof kennen ze heeeeel veel goden, dus onderwerpen genoeg voor een lange spreekbeurt als dat ooit nodig is voor school. Geniet nu nog maar van een paar dagen vakantie, van school kunnen jullie nog lang genoeg "genieten". liefs, oma XXX