Jim's Farm - door Marc

24 maart 2013 - Matale, Sri Lanka

'20 jaar bij elkaar, 20 jaar bij elkaar, olé, olé!' Koen, Floor en Fien komen zingend de kamer binnen.

Als kind had ik een lederhose. Op de vraag waarom in godsnaam, antwoordde mijn moeder: 'omdat je daarin van die schattige billetjes had.' Nu ik ze al zingend met zijn drieën naast elkaar in hun onderbroekjes zie staan, begrijp ik haar eindelijk.

Om ons 20-jarige 'huwelijk' luister bij te zetten hebben ze hard gewerkt. Die hele middag ervoor mochten we niet op hun kamer komen. Pièce de résistance is een luchtballon. Koen heeft een armbandje voor zijn moeder gekocht en voor zijn vader een espressokopje met de Sri Lankaanse vlag erop. Wat een lieverd.

Het is niet elke dag 20 jaar geleden dat je je liefde van je leven om 08:00 uur 's ochtends dronken op de pooltafel de eerste zoen geeft. Om dat te vieren hebben we Jim's Farm geboekt. Een prachtig resort op een weelderig begroeide coconut and pepperfarm. De kamers zijn balzalen en het zwembad op de heuvel tussen de palmbomen is fantastisch. Joehoe, dit wordt leuk!!

En toch...

Dat het Franse stel dat aanschuift aan het diner, ons huwelijksdiner, zichzelf introduceert met: 'our English is not very good' is al een veeg teken. Het Britse stel dat ook aanzit is aardig. Punt. De kinderen hebben al gegeten, en eigenlijk vind ik dat jammer. Het wordt een taaie avond.

Als ik 's nachts om half twee wakker schrik van het geblaf van de honden is de toon gezet. Dit komt niet meer goed. Ik lig een paar uur wakker. Als ik eindelijk weer wat indommel, begint om zes uur de bediening met het klaarzetten van de ontbijttafels. Waarom nu al??

Met dikke ogen zit ik aan de ontbijttafel. In tegenstelling tot 20 jaar geleden nu niet van de drank. Niks is meer goed. Het mannetje dat continu om ons heen draalt om een bord in te zetten, of een kop thee in te schenken, irriteert.

De kinderen hebben het geweldig naar hun zin in het zwembad. Mijn steen in mijn maag wordt intussen zwaarder. Is het omdat het per se leuk moest worden op onze huwelijksdag? Of omdat het duur is, en je dus 's nachts geen blaffende honden verwacht? We zijn in Azië tenslotte een stel knieperds geworden. Of balen we ervan dat we 's avonds met anderen aan tafel zitten en niet met onze kinderen?

De druppel volgt die nacht, als er een enorme putlucht uit de badkamer komt. Dit kan echt niet meer. 's Ochtends blazen we de aftocht, het personeel laten we verbouwereerd achter. Twee dagen eerder dan de bedoeling vertrekken we opgelucht naar Sigiriya, waar we een net geopend resort vinden, gerund door een vriendelijke familie, en met een zwembad. Wij blij, kinderen blij.

Twee dagen lang analyseren Madeleine en ik waarom we het niet leuk vonden op Jim's Farm. Waarom, in relatieterminologie, het niets werd tussen ons. We weten het niet. Misschien lagen de verwachtingen gewoon te hoog, hadden we er teveel zin in.

Het hoogtepunt van ons tweede lustrum vindt dus uiteindelijk plaats in Kandy, aan de rand van ons bed: de drie zingende onderbroekjes. Met hun schattige billetjes...

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. René:
    24 maart 2013
    Leuk dat de kids dat hebben gedaan zeg, is het toch nog ee leuk 20 jarig jubileum geworden, proficiat van ons!
    Wij hangen nog rond op Koh Mak (of Maak), een paradijsje op aarde waar waarschijnlijk alle strandfoto,s uit de reisgidsen zijn genomen, zo mooi en rustig, geen boem boem herrie an je kop, kortom heerlijk.
    Google maar es op Cococape resort...

Veel plezier nog en geniet van Nepal.

Groet,

Rene en Esher
  2. Oma Ria en opa Jacques:
    24 maart 2013
    Zingende onderbroekjes dat is geluk!!!
    Wij noemen dat dagen met een gouden randje. Xxx
  3. Oma Gerry en opa Gijs:
    24 maart 2013
    Van harte gefeliciteerd met jullie 20-jarige grote liefde voor elkaar. Wat leuk dat Koen, Floor en Fien zo mooi voor jullie gezongen hebben. Dat is inderdaad een dag met een gouden randje. De teleurstelling over Jim's Farm moeten jullie maar snel vergeten.
    Geniet ze nog!

Dikke kus voor jullie allemaal
  4. Mariska:
    24 maart 2013
    Wat een mooi verhaal.... Zittend op rand van mijn bed en uitkijkend op jullie huis (met ongelofelijk saaie en volledig contactgestoorde mensen erin) lijkt het duidelijk... Die 20 jaar samen zijn zo goed dat niets hieraan kan tippen! Jullie de kern, de 'zingende billetjes' de omlijsting en bevestiging.... Veel geluk samen de komende 20 jaar! Liefs van de overkant x
  5. Mariska:
    24 maart 2013
    Te snel op 'send' gedrukt...
    Geluk laat zich niet plannen ❤
  6. Henriette:
    Proficiat xxx
  7. Hetty en Ton:
    24 maart 2013
    Gefeliciteerd , nog vele jaren samen!
  8. Gisela en Jo:
    24 maart 2013
    Van harte proficiat met jullie anniversary. Weer een geweldig verhaal.
    Groetjes aan the Family!
  9. Nathasja:
    25 maart 2013
    Nog gefeliciteerd met jullie 20 jarig samenzijn! Grappig, want Michael en ik zijn dit jaar ook 20 jaar samen en ik zag laatst dat Madeleine maar een paar maandjes ouder is dan ik.
    Ik geniet erg mee van jullie verhalen, maar ik geloof dat Elin inmiddels meer bezig is met: wanneer komt Floor weer terug?
  10. Lydia:
    26 maart 2013
    van harte proficiat... het voordeel van deze ervaring is dat deze net zo bijzonder is (al is ie anders) dat je dit ook nog over 20 jaar je weet te herinneren en terug kunt vertellen.
    groetjes
    lydia