De Chinese invloed - door Marc (voor Bertrand)

17 maart 2013 - Kandy, Sri Lanka

Het boeddhabeeld ter nagedachtenis aan de tsunami, gebouwd met Japans geld

De Chinese invloed in Azië is groot. Elke Cambodjaan, Laotiaan en Sri Lankees die we hier over spreken vindt dat helemaal niets. Een aspect van deze invloed is dat China Azië overspoelt met goedkope producten. Als de zwabber breekt van de hoteleigenaar, sneert hij gelijk: 'made in China'. Iemand anders vertelt hoe een paar jaar geleden overal in Vientiane zaakjes opdoken die motobikes van Chinese makelij verkochten, spotgoedkoop. Iedereen kocht die moto's, en natuurlijk gingen ze binnen no time kapot. Nu spaart iedereen wat langer door voor een fatsoenlijke moto en zijn alle Chinese motowinkeltjes weer verdwenen.

Ik beaam beide keren hun verhaal door te vertellen dat mijn kinderen ook weten dat het door oma Marianne uit Dubai meegebrachte Chinese speelgoed niet langer dan twee dagen meegaat. Dat ze daar in het begin verdrietig van werden, maar nu roepen: 'ach, het is ook gemaakt in China'.

China heeft veel nodig, en net als in Afrika koopt het land in Azië veel land en bedrijven. In de jungle horen we constant cirkelzagen. De bomen schijnen grotendeels door Chinese bedrijven te worden gekapt. Ook rubberplantages en grondwinningsbedrijven zijn steeds vaker in Chinese handen. In Sri Lanka rijden we op een Chinese tolweg en wordt de haven nabij Tissa door Chinezen gebouwd.

Het maakt de Chinese invloed erg tastbaar. Ik vind het eigenlijk best bedreigend, merk ik.

Ondanks het invliegen van Chinese werknemers profiteert de lokale economie op korte termijn vaak van de Chinese aanwezigheid. Het probleem is dat de grote buur weinig begaan lijkt met lot van de landen waarin het 'investeert'. De eigen behoefte lijkt primair van belang. Verschillende rijkere Aziatische landen hebben sociale projecten lopen in armere Zuid-Oost Azische landen. In Vientiane loop ik door een groot park, aangelegd met steun van Zuid-Korea. Ik zie verschillende scholen die steun krijgen van Japan. En ook de bouw van een tempel aan de Sri Lankaanse kust ter nagedachtenis van de tsunami, is met Japans geld gebouwd.
Ik heb nog geen enkel Chinees voorbeeld gezien.

Misschien komt het doordat China pas recent grote veranderingen heeft ondergaan en is het land nu, als recente grootmacht van betekenis, vooral met zichzelf bezig. Misschien verandert hun sociale politiek op termijn.
Tja...
Ik las laatst een analyse over de teruggave van Hongkong. In 1898 kwamen Groot-Brittannië en China overeen dat Hongkong 100 jaar in Brits bezit zou blijven. De Britten vierden dit als overwinning. De Chinezen ook, ze hoefden slechts 100 jaar te wachten op Hongkong.

China heeft geduld. Het lijkt erop dat het land vooral voor aan zichzelf denkt, op korte en op lange termijn.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Gisela en Jo:
    18 maart 2013
    Weer een interessant verslag. Vroeger kochten wij ook dergelijke speeltjes die meteen kapot gingen. deze waren; made in Japan!
  2. Bertrand:
    20 maart 2013
    Hey allemaal,
    Wat een verschrikkelijk mooie foto's van jullie avonturen in Sri Lanka. Floor, Fien en Koen; jullie safari foto's zien er gaaf uit. Kunnen wij met ons bezoekje aan de Beekse Bergen afgelopen weekend niet aan tippen. Koen....ga je straks ook surfen in de Noordzee? Supercool dat je dit kunt.
    En ja Marc, goede geopolitieke analyse van de Chinese verhoudingen/houding in de wereld ;-)

Hele lieve groetjes van Casper, Jules, Thom, Maryse en Bertrand
  3. Harm:
    20 maart 2013
    Hallo Marc en anderen,

Hoewel ik nooit reageer, lees ik alle verhalen met jullie belevenissen altijd met veel plezier. Geeft op het werk ook een beetje het gevoel dat er nog andere dingen zijn dan troonswisselingen en zo. Vanmorgen kwam jullie kaart (stempel 20 febr., dus binnen een maand aan). Leuk!
    Een fijne voortzetting van jullie reis. We blijven jullie volgen!

Harm