De laatste schooldag - door Marc

13 april 2013 - Pokhara, Nepal

Verlegen Fien

Fien doet een dansje, verlegen, met haar wijsvinger aan haar mond. Ze is vaak verlegen, als mensen haar aanspreken, maar ook als ze voor ons optreedt of een spreekbeurt houdt. Ze heeft ook een step geknutseld. De middenbouw, Floor, heeft een lieveheersbeestje gemaakt. Eentje die kan lopen, als je er tenminste een tik tegenaan geeft. De bovenbouw heeft zichzelf geknutseld, compleet met Japan-T-shirt, aan een tafel, terwijl hij zijn schoolwerk maakt. De onder- en middenbouw doet gezamenlijk een dansje. De Gezellige Ochtend eindigt met een menselijke piramide. Of niet helemaal, de leraren hebben nog limericks gemaakt voor de leerlingen.

De laatste schooldag zit erop, de vakantie is begonnen.

De Gezellige Ochtend is een mooie afsluiter. Een beetje een emotionele afsluiter. Madeleine pinkt (weer) een traan weg. De kinderen daardoor ook.

Het was zo leuk om te doen, je eigen kinderen lesgeven. Het ging niet altijd even soepel, zeker in het begin hebben we naar de juiste manier moeten zoeken, maar die hebben we wel gevonden. Vooral na Australië ging het soepel. Koen, Floor en Fien hebben veel geleerd. Het was ook een mooi begin van de dag: eerst ontbijten (7 maanden lang met een eitje), dan scholen en daarna een activiteit, iets bezoeken of een walk, zwemmen, een museum, vissen.

Helaas, het lesgeven is afgelopen.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De limericks:

Koen
Koen houdt erg veel van mountainbiken
Maar zeurt altijd als ie moet hiken
Hij stampt met zijn voet
Maar doet het toch goed
Waarom zit ie dan toch te zaiken?

Floor
Haar staartje moet precies goed zitten
En zij hoeft het kortste te pitten
Taféls kan ze goed
Ook 's nachts als het moet
Ze gebruikt condisjner tegen de klitten

Fien
Fien zegt heel veel Engelse woorden
Ze wilde niet dat wij haar stoorden
Ze zei: hé moeder
Might I the boeder
Zo hard dat wij het allen hoorden

Koen
Koen moest ooit eens heel erg hard janken
Dat had hij aan vader te danken
Hij vond het niet leuk
Zijn pa met een peuk
Papa mag niet tussen zes planken

Floor
Flora zet altijd heel erg goed door
Met rood hoofd heet ze tomatohead Floor
Soms moest ze van school
Die kleine mongool
Dan zei ze telkens heel lief 'sorry hoor!'

Fien
Ze is de jongste van heel de klas
En weet je wat het allerleukst was?
Ze heeft veel geleerd
Zit relaxt op een peerd
Maar ze was eigenlijk groep twee pas

Koen
Hij kan heel goed zelfstandig werken
Hij houdt niet van walkjes naar kerken
Maar is o zo lief
Een echt hartendief
En laat angsten niet meer zo merken

Floor
Floor is echt een enorme bikkel
En zeker ook een fried rice smikkel
Ze'is niet meer wittig
Haat eten pittig
En is absoluut niet meer dikkel

Fien
Fien zegt vaak erg grappige dingen
Ze kan geen zwembroeken uitwringen
Het bétekent niks
Many people five six
We kunnen de lach niet bedwingen

1. Hetty en Ton:
    Heel leuk!
  2. Oma Ria en opa Jacques:
    13 april 2013
    Hoe leuk kan school zijn!!! Xxxx
  3. Gisela en Jo:
    Mooie limericks!
  4. Nancy:
    13 april 2013
    Hoi Marc en Madeleine; Wat geweldig om te lezen dat t lesgeven aan de kinderen zo goed is gegaan en jullie er zoveel plezier aan hebben beleefd, na t gestruggle in t begin, .Wat fijn om zo op reis te zijn. ja die tranen die snap ik wel, slik... geniet van alle momenten; groetjes Nancy en groetjes aan Floor en Fien van Guusje.
  5. Henriette:
    15 april 2013