Homeschooling - door Marc

5 februari 2013 - Pakse, Laos

De schooltas

Floor doet WIG, Wereld In Getallen. Ze berekent hoe lang je voor €4,50 mag parkeren. Koen is bezig met tekstverwerken en buigt zich over een weettekst over zieke dieren in de dierentuin. Ze zitten aan een tafel in het restaurant, de fried eggs, baguettes met nutella en de fruitsalades zijn op. Het is al over de 30 graden. Mama is vraagjuf. Ze drinkt haar thee en kijkt uit over de Mekong. Een visser op een bootje werpt zijn net uit.

Twee tafels verderop zit de privéleraar. Hij heeft Fien op schoot die hardop uit een Leeswegboekje leest: 'pim pakt de dal van teun'. De b wordt soms nog verwisseld met de d.

Naast de tafel staat de schooltas, een vrolijke Pip Studiotas. Vrolijk, maar onhandig. Hier zit al het uitgeprinte werk in, de pennen en stiften en de schriften waarin wordt gewerkt. Vorige week waren we de tas bijna kwijt, nadat ie een stop te vroeg uit de minivan was gehaald. Een aardige Cambodjaan bracht de tas op zijn moto. Net op tijd voor ons vertrek naar Laos.

Elke dag krijgen de kinderen anderhalf uur 'basisles'. Het vierde halfuur bestaat uit werken aan een spreekbeurt, het uitwerken van een bepaalde opdracht of lezen. Fien mag dan in de 'poppenhoek', een half uur zelfstandig spelen. Ze, of we, hebben twee dagen per week vrij, meestal op een reisdag en niet per se tijdens het weekend (wat is hier überhaupt een weekend?)

Na twee moeizame lesweken in Australië heeft Madeleine de techniek van creative problem solving - lesstof van Koen - toegepast. Tijdens een wandeltocht naar de Three Sisters hebben Koen en Floor het lesgeven en -krijgen geanalyseerd: het probleem werd geformuleerd, er zijn mogelijke oplossingen bedacht en tot slot is de meest in aanmerking komende oplossing uitgewerkt.

Sindsdien kennen we de privéleraar. Twee kinderen werken zelfstandig. Als ze een vraag hebben kunnen ze terecht bij de vraagleraar. Kind nummer drie krijgt les van de privéleraar, samen werken ze aan de moeilijkere werkjes. Elk halfuur wisselt de samenstelling.

Koen maakt tijdens de privéles een perspectieftekening met verdwijnpunten, onderdeel van Kien. Fien maakt sommetjes met eucalyptusblaadjes of steentjes en Floor oefent de tafel van acht, bij voorkeur als mama privéleraar is.

Het werkt, het idee van de privéleraar. Koen en Floor hebben het zelf bedacht. Sinds de wandeltocht in de Blue Mountains verloopt het lesgeven soepel.

'wat ligt daar? bah! een peuk in het doel van teun!' 'Wat is een peuk?' roept Fien verwonderd uit.

1. Jolanda:
    5 februari 2013
    Wat doen jullie dat leuk hier zit er een midden in de cito. Daarvoor was ik ook priveleraar maar viel me niet mee je moet er geduld voor hebben. Succes en wereldorientatie zal wel goed bomen. Ik verwissel de k nog wel eens met de b hihi
  2. Oma Marianne:
    5 februari 2013
    Dat belooft wat voor de Paasrapporten.......! liefs, oma
  3. Gisela en Jo:
    5 februari 2013
    Goed verslag! Wat is een verdwijnpunt?
  4. Oma Ria en opa Jacques:
    6 februari 2013
    Priveleraar wat een luxe dat wordt straks afzien. Leuk hoor!!! Xxx